کلاس اولی

تجربیات تدریس من در کلاس اول

کلاس اولی

تجربیات تدریس من در کلاس اول

کلاس اولی

باسلام و درود خدمت شما بازدیدکنندگان ارجمند. ضمن عرض خوش آمدگویی به شما سروران عزیز خوش حالم که میزبان حضور گرمتان هستم. اگر نظر یا پیشنهادی دارید من را از نظرات خود بی نصیب نگذارید.

۱۰ مطلب در مهر ۱۳۹۵ ثبت شده است

اول باید این را بدانید که برعکس چند سال گذشته که خودتان درس می خواندید و می گفتند نباید از انگشت استفاده کنید  امروز  حتما باید  با استفاده از انگشت جمع و تفریق را بیاموزند تا تم هفتم مادام ما با بچه ها  مفهوم جمع وتفریق را کار می کنیم همین طور که با انگشت ویا با شکل یکی کم یا دوتا اضافه می کنند بدون اینکه صحبتی ازجمع یا تفریق کنیم بچه ها دارند این کار را انجام می دهند حال اگر انتقال از یک انگشتان از یک دست به دست دیگر را خوب باد گرفته باشند راحت می توانند جمع کنند

حال این انتقال به چه صورت انجام می شود

اگر فرض کنیم فرزند شما می خواهد سه را به اضافه سه کند و سه تا از انگشتان دست راست و سه تا از انگشتان دست چپ را باز کرد به این صور ت نمی تواند جمع کند باید حتما از یک دست یکی ..از انگشتان راببند و از دست دیگر باز کند دو باره یک انگشت دیگر راببند واز دست دیگر باز کند تا بشود پنج تا از یک انگشت ویکی از انگشت دیگر حالا اگر یاد گرفته باشد که پنج تاو یکی می شود شش تا سریع جواب می دهد شش...سعی می کنم به صورت تصویری یا فیلم حتما در اختیارتان قرار دهم.اگر تلاش نکنیم که فرزندمان یاد بگیرد روی پنج توقف..کنددر جمع بالای ده نیز با مشگل برخورد خواهد کرد

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ مهر ۹۵ ، ۱۵:۵۱
صدیقه سامعی

در  ریاضی اول به جند نکته باید توجه کنیم تا بعد راهنمایی در درس ریاضی را شروع کنیم

1...نباید خودمان یا حتی از معلمین پایه ی بالاتر در تدریس ریاضی دخالت کنیم چون ریاضی طبق روش جدید تدریس می شود و این کار باعث اشفتگی  ذهن فرزندتان می شود

بعضی از وسایل در مدرسه از واجبات است مثل ..مداد رنگ.و خط کش  

ابتدا کمکی که می توانید کنید این که اجازه ندهید  که فرزندتان اعداد را پشت سر هم بشمارد  چون در کلاس اول مبنا پنج است بچه ها وقتی به پنج می رسند برای عدد بعدی باید بگویند 

پنج تا و یکی می شود .....شش تا.

پنج تا و دو تا می شود ...هفت تا 

پنج تا و سه تا می شود ...  هشت تا

پنج تا و چهار تا می شود نه تا 

و دو پنج تا می شود ....ده تا.....بچه ها راحت می توانند بشمارند ...یک...دو..  سه...چهار...پنج...شش...هفت....اما اگر از اول سال کمی سختی بکشند و بعد از پنج بگویند پنج تا ویکی شش تا    پنج تا و دو تا  هفت تا به ترتیبی که در بالا گفته شد نتیجه این کار را در جمع اعداد  بعدا متوجه می شوید

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ مهر ۹۵ ، ۱۵:۳۴
صدیقه سامعی

در نگاره ها باید به هدف اصلی توجه شود  ...کلمات هم پایان و هم اغاز تمرین و تکرار شود...در ضمن به نوشتن زیر نگاره ها و سر مشق که معلم می گیرد توجه زیاد شود .. مخصوصا جهت کشیدن ...اگر درکشیدن زیر نگاره ها  اشتباه کنند  خیلی سخت از ذهن ان ها پاک می شود و توجه شود که در نوشتن حروف بعضی با یک حرکت دست  نوشته می شود در  هنگام نوشتن دست بچه ها نباید  بر داشته شود مثل...ب... س.. ف...  ن.. اما بعضی از حروف با دو حرکت دست مثل ...ط.  ک .. گ.  که اول مثلا برای نوشتن ک باید پایه ی ان نوشته شود بعد  سر کش گذاشته شود  ط به همین صورت با دو  حرکت...و این که بعضی از حروف به سه صورت نوشته می شود مثل ... م   که غیر از اخر ان به یک صورت..  م اخر به یک صورت و اگر در وسط قرار گیرد به صورت دیگر    .توجه داشته باشید که حروف نباید زاویه داشته باشند و خوش نویسی نیز در نوشتاری بچه ها لحاظ شده است مانند چسباندن   م   به   ..د  مد  مهم است

در کتاب بخوانیم سوالات پایین درس پرسیده شود  و سعی کنیم شعرها را با بچه ها تمرین کنیم تا حفظ شوند پایان بخش اول

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ مهر ۹۵ ، ۲۱:۰۱
صدیقه سامعی

در مسجد محله

اولین کار این یک بار بچه ها را به مسجد ببریم و همه چیز را از نزدیک به بچه ها نشان دهیم مثل ...منبر ...محل نماز  خانم ها واقایان جای گذاشتن   مهر و کفش و همه جای مسجد اما هدف مهم لزوم وجود مسجد ورفتن ما به ان جا

1..ما نماز  اول وقت می خوانیم 2...دست جمعی دعا می کنیم. پس دعا زود تر  بر اورده می شود 3.. از حال دوستان و همسایگان خود با خبر می شویم 

توضیح دهیم که در زمان قدیم تمام کارها در مسجد انجام می شد در صدر اسلام..

به کارت وکلمات هم اغاز وهم پایان اشاره شود  مهم است به صداها کسره ندهید و صدا های قابل کشدن را بکشید مثل...ااآااااااااااااااا ...  اییییییییییی.....اووووووووووووو 

عید  در خانه ی ما

توضیح بچه ها در مورد هر چیزی که در سفره است و جای افراد و صبحت در مورد اینکه هر کس به چه کاری مشغول است  هدف اصلی صحبت در مورداداب و رسوم و اینکه ما در تحویل  سال چه کاری انجام دهیم  دعا کنیم  و به  دیدن بزرگترها برویم واین که سر زدن به اقوام چه فایدهای دارد  به کارت های پایین صفحه توجه کند وکلمات هم اغاز وهم پایان را تشخیص دهد

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ مهر ۹۵ ، ۲۱:۴۲
صدیقه سامعی

نگاره هفتم ..به به چه روستایی

کل صفحه را هر چه هست باید بچه ها اشاره کنند کمی بیشتر یا کمتر مهم نیست فقط هدف مهم فرق زندگی در شهر وروستا واین که در شهر چه چیزهایی است که در روستا نیست برای مثال در شهر خیابان ومغازه  ..ماشین زیاد ااست  بر عکس در روستا خیابان کم و مغازه کم وموارد دیگر مثل بانک اداره .مدرسه کم است در عوض حیوانات اهلی زیاد است شغل مردم شهر و روستا حتی طرز لباس پوشیدن...      ......فرق دارد

به تمام کلمات هم اغاز وهم پایان اشاره شود کلمه ای هم که با هیچ کدام نمی خورد بچه هامتوجه شوند 

نگاره هشتم چه دنیای  قشنگی

در این نگاره بچه ها به نام حیوانات  و حتی زندگی ان ها هرچیزی که در مورد حیوانات می دانند اشاره کنندمثلاحیوانات چه غذایی می خورند  کدام شاخ دارند کدام پرواز می کنند  اما هدف اصلی این که به قفس ها نزدیک نشوند  دست داخل  قفس نکنند  وبه حیوانات برای خوردن چیزی ندهند

به کلمات هم پا یان و هم اغاز اشاره کنند وچه خوب اگر بچه ای به این مسئله اشاره کند که بعضی از کلمات هم  اول ..وهم  اخر ان هامثل هم است...مثل .. شتر وشیر

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ مهر ۹۵ ، ۲۱:۱۳
صدیقه سامعی

 پوزش از تاخیر 

نگاره پنجم..از کلاس ما چه خبر... 

مثل نگاره های قبل ازاد باشد برای   توضیح مطالب اما هدف در این نگاره  رعایت قوانین کلاس  و گوش کردن به صحبت معلم.اشاره به عکس امام. و رهبر .  اشاره ..به بالای تابلو و نام خدا واین که همه چیز را با نام خدا شروع کنیم اشاره به خط ضمیمه و وسایل روی میز

کارت ها گفته شود ...به کلمات هم پایان وهم اغاز اشاره شود..امام و پرچم...هم پایان مداد و میز هم اغاز.....

نگاره ششم بازی   بازی. تماشا ....در کنار توضیح خود بچه ها حتما باید به این که ما درشهر بازی نوبت ...بهداشت را رعایت کنیم از مادرمان جدا نشیم واین که حتما از اب  لوله کشی استفاده کنیم کارت ها اب...تاب...هم پایان....بادکنک   باد.. و چتر وچای هم  اغاز

با بچه هاکلمات دیگر را کار کنید و صداها ی قابل کشیدن  که در اغاز کلمات است کشیده بگویند

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ مهر ۹۵ ، ۲۰:۳۵
صدیقه سامعی

به مدرسه  رسیدیم 

مثل نگاره های قبل باید کودک ازاد باشد ودر عین حال به پرچم ایران ویادگیری ان واین که رنگ پرچم بسیار مهم است و دیگر به استفاده از وسایل که مخصوص است در ان  جایی که یکی از بچه ها دارد با لیوان خودش اب می خورد ....  چند وسیله که مخصوص خودمان است نام ببرد ودیگر به قوانین مدرسه که زنگ که خورد به کلاس برگردیم  و دوستانمان را اذیت نکنیم ودیگر مطالب بعضی مواقع فرزند شما به چیزی اشاره می کند که اصلا شاید به ذهن ما نرسد  به کارت های پایین صفحه وکلماتی که صدای اول واخر  ان مثل هم است اشاره کنیم مثل 

مدرسه ...مدیر .. که هر دو صدای اول ان...م  ...است ...و این که خود بچه ها کلماتی را بگویندکه اوی ان . م.  باشدسعی زیاد کنید که وقتی به فرزندتان کمک می کنید به صداها کسره ندهید و ار اسم حروف استفاده نکنید  صدا فقط صدا باید گفته شود

ریاضی....

در ریاضی بیشتر مفاهیم در اول کتاب مربوط به الگوهای درست ونادرست است که می توانید  برای راهنمایی از  قالی در خانه استفاده کنید که هرچه در یک طرف فرش است در طرف دیگر عین ان است در  کتاب باید از الگوی درست را انتخاب وان را رنگ کنند در صفحات بعد غیر مستقیم مفعوم جمع وتفریق گفته شده  در قسمتهای بعد چند صفحه  را با هم می گوییم

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ مهر ۹۵ ، ۱۹:۱۳
صدیقه سامعی

نگاره سوم 

یک ..دو....سه..راه مدرسه
در نگاره سوم فرزندتان را ازاد بگذارید تا در باره نگاره هر چه می داند بگوید فقط او را راهنمایی کتید که در باره چراغ راهنمایی و خط عابر پیاده صحبت کند
متاسفانه بیشتر بچه ها فرق چراغ راهنمایی که مخصوص ماشین ها و  عابر پیاده را نمی دانندباید بفهمند که چراغ عابر پیاده با چراغ مخصوص ماشین ها فرق دارد  و بدانند که ماشین ها وقتی به خط کشی می رسند اهسته تر می راننددر این نگاره باید به کارت های .پایین  صفحه  توجه کنندچون کلمات هم اغاز وهم پایان از این جا شروع شده.در این نگاره کلمات هم اغاز است اب با ازاده صدای اولشون عین هم است ودر مسجد ومدرسه صدلی اول عین هم است  صدای اول را باید کمی کشیده بگویند.در نوشتن هم بایدزیر نگار ه ها رایک اندازه بنویسنددر روز های بعد به درس ریا ضی نیز پرداخته می شود
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ مهر ۹۵ ، ۲۰:۳۸
صدیقه سامعی

در آموزش نشانه ها باید دقت کنیم که به هر نشانه صدای کسره  ندهیم در نشانه ها شش صدا است که دارای صدای بلند می باشد مثل نشانه ی اول کلمات آب ..انار ..اتاق. ایران  ..امروز...او..   در این کلمات صدای اول را هر چه بخواهیم می توانیم بکشیم مثل آاآااآااااااااا

به این  صداها مصوت وبه بقیه صدا ها صامت می گویند  این فقط برا اولیا است در باره صامت ومصوت به فرزند تان نباید چیزی بگویید  شما باید یاد بگیرید که در زبان فارسی  صامت ها به کمک مصوت ها خوانده می شودبرای مثال

ابادان..  ا ......ب   با .  ا  می شود با 

و د.. با..   ا     می شود  ... دا  

 پس می خواند آ ..با....دا...ن.... آبادان

پس کود ک باید موقع خواندن باید دو صدا را با هم بگویید  تا در خوا ندن  روان بخواند

 این فقط امادگی بود برای اولیا  اگر سوالی داشتید در خدمت هستم

نشانه همان صدااست.....نگاره هم همان لوحه یا تصویر های اول کتاب فارسی است

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ مهر ۹۵ ، ۰۹:۲۴
صدیقه سامعی

 کار را با انرژی شروع کنید .چون هر کلمه شما مانند معلم مهم است خودتان را دست کم نگیرید

در نگاره دوم عنوان را می توانید کمک  کنید اما خود کودک باید همه چیز را در مورد نگاره بگویید  اگر دید یدبه مورد اصلی اشاره نمی کند او را  راهنمایی کنید او حتما باید به این مسئله که باید زود بخوابد وسایلش مرتب باشدزود  اماده شود صبح کامل صبحانه بخورد  مسواک بزند به این موارد اشاره کند  در پایان حتما باید به کارت های پایین صفحه اشاره کند.در نگاره بعد صامت ها ومصوت وچگونگی گفتن صداها را به شمااموزش می دهم

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ مهر ۹۵ ، ۰۱:۵۸
صدیقه سامعی