کلاس اولی

تجربیات تدریس من در کلاس اول

کلاس اولی

تجربیات تدریس من در کلاس اول

کلاس اولی

باسلام و درود خدمت شما بازدیدکنندگان ارجمند. ضمن عرض خوش آمدگویی به شما سروران عزیز خوش حالم که میزبان حضور گرمتان هستم. اگر نظر یا پیشنهادی دارید من را از نظرات خود بی نصیب نگذارید.

۵ مطلب در آبان ۱۳۹۵ ثبت شده است

درس  سوم مدرسه

اول در مورد تصو یر و کارت ها صحبت کنند با هر کدام از کلمات کارت ها جمله بسازند بعد صدای مورد نظر....م را معرفی کنیم  باید تا به حال بچه هاتا حدودی متوجه شده باشند که صداهایی که قابل کشیدن نیست.باید از لفظ اخر و غیر اخر استفاده کتیم برای تمام حروف که داخل جدول است وقابل کشیدن نیست از همین لفظ با ید استفاده کنیم 

در مورد ..م.... باید به بچه ها نشان دهیم که... م.. به سه صورت نوشته می شود .م ...غیر از اخر که همه جا می اید غیر از اخر ..از بالا باید دور بزنیم و بنویسیم و...م... اخر که همیشه اخر می اید از  زیر باید دور بزنیم و بنویسیم و برای... م... وقتی که به صدای بعدی می چسبد طوری دیگر نوشته می شود  مثل بم ..اما متاسفانه در این جا قابل نوشتن نیست چون در کتاب هم به این صورت است در کتاب بخوانیم ودر مجله کودکان ...م...به صورت تو خالی وبه همین صورتی که الان می بینید است در حالی که در کتاب بنویسیم به صورت تو پر وبه همان سه صورت باید نوشته شود بعد از توضیح بچه هاباید کلماتی که با ..م ..است به انها معرفی کنیم و بعد کلمات صامت ومصوت را ترکیب کنند ..م با ..ا.. می شود ...ما ...و با مصوت بعدی به همین صورت بعد از روی کتاب بخوانند و کلمات را با بخش وصدا کشی بنویسند

در مورد درس بعدی صدای ...س ...که باید همین ترتیب را رعایت کنیم اول صحبت بعد جمله سازی واشنایی با صدا ..ترکیب صامت ومصوت ..خواندن و نوشتن و چون ..س...جز .صداهایی است که قابل کشیدن نیست می شود  س. غیر اخر و ....س... اخر ...و نکته ی مهمی که باید توجه کنیم این که بچه ها از همان اول توجه کنند که س غیر اخر وس. اخر فرق دارند ..س غیر اخر دنبالش روی خط کشیده می شود در صورتی که س اخر دنباله ی ان روی خط نیست ودر اصل دو دندانه دارد که البته بهتر است در مورد  دندانه زیاد با بچه ها صحبت نکنیم فقط خودمان توجه کنیم که غلط ننویسند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ آبان ۹۵ ، ۱۸:۱۷
صدیقه سامعی

اگر تا به حال جمله سازی نکرده اید باید شروع کنید ابتدا بچه ها باید به معنی کلمه وجمله را بفهمند  در مورد کلمه باید بگویید هر چه که اطراف ما است یک اسم دارد هرچیزی .مثل .میز..دفتر...مداد..این ها هر کدام یک کلمه است ودر مورد جمله اول چند جمله ناقص می گوییم  مثل....محمد در مدرسه.......بچه ها منتظر بقیه جمله هستند خوب به ان.ها می گوییم این یک جمله نیست محمد چی باید تا اخر منظور خودمان را بگوییم تا جمله کامل شود چند تا به این صورت کار می کنیم .زهرا دختر بسیار..    ...باز زهرا چی جمله باید کامل شود وقتی بچه ها منظور ما را از جمله فهمیدند حالا شر وع به تمرین می کنیم فراموش نکنید که باید به صورت شفاهی کار کنید چون بچه ها که فعلا نمی توانند بنویسند وقتی صدای ...د...را یاد می گیرد. تازه می تواند با ..اب...یا ..بابا جمله بسازد. یا می توانید جمله را ناقص بگویید تا فرزندتان کامل کند .مثل..بابا آب......او اخر جمله را کامل کند. جمله سازی بسیار مهم واحتیاج به صبر و حوصله دارد در اول کار ممکن است .فرزند شما از کلمه من زیاد استفاده کند تا یاد بگیرد اشگال ندارد بعدا باید یاد بگیرد با تمرین که کمتر از من استفاده کند

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ آبان ۹۵ ، ۰۹:۴۸
صدیقه سامعی

ابتدا بچه ها باید در مورد کارت ها صحبت کنند ما اطلاعات ان ها را کامل کنیم 

این درس درست مثل آ....اول.و ....ا.غیر اول است چون این صدا .یا نشانه هم جز مصوت ها یا صداها ی قابل کشیدن می باشد پس..

ا اول و    ا   غیراول می باشد...   متاسفانه برای این صدا از زیر و زبر نمی شود استفاده کرد  صدای ..ا  با زبر . صدای اول ابر .   همیشه اول می اید و.. ا غیر اول صدای دوم سبد. همه جا می یاد غیر از اول....وقتی صدا ها رامعرفی کردیم از روی درس می خوانند بعد کلمات کتاب بنویسیم را بخش و صدا کشی می کنیم  تا بچه ها با صدا کشی کردن بنویسند

در کمک به فرزندتان باید به چند نکته توجه کنید .اولا اگر فرزند  شما فعلا بدون صدا کشی راحت می نویسد بعدها به مشگل برمی خورد وقتی تعداد کلمات زیاد شود  دوم اینکه از جدول ترکیبی که صدا ها را با هم ترکیب می کند زیاد در دفتر خانگی با فرزندتان تمرین کنید که نمونه ی ان در صفحه ی چهل و دو.....کتاب بنویسیم موجود است که البته شما از صداهایی که خوانده اند استفاده می کنید

در درس بعدی که باد می باشد  صدای ...د . حز صدا های صامت و صداهایی است که قابل کشیدن نیست وبایدطوری تلفظ شود که کسره نگیرد وچون یکی است به بچه ها می گویم  یک شکل دارد ودر هر جا صدای ..د شنیده شد همین یک جور است که نوشته می شود در این درس بعد از صحبت کردن در مورد کارت هاو صحبت در مورد اینکه ..د.. یک شکل دارد  باید در مورد نقطه صحبت کنیم که وقتی جمله تمام می شود نقطه می گذاریم از این جا به بعد می توانیم برای بچه ها دیکته بگوییم و در اخر جمله باید نقطه بگذارند  و وقتی جمله می نویسندبایددر بین کلما ت فاصله بگذارند مثلا به این صورت یک جمله را بنویسند.....بابا  اب   داد.    به این صورت بین کلمات یاد بگیرند که فاصله بگذارند  که در زیبا نویسی بسیار مهم است

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ آبان ۹۵ ، ۱۷:۰۸
صدیقه سامعی

در این درس اول بجه ها باید در مورد باران چیزهایی بگویند بعد در مورد کارت ها که اب.. باد....باران .است وقتی گفته ی بچه ها را گوش کردیم خودمان کامل می کنیم واگر چیزی لازم بود می گوییم.در مورد چگونگی به وجود امدن باد وباران...همه را می گوییم 

بعد صدایی که با قرمز نوشته شده معرفی می کنیم.

ب ...غیر از اخر....و ب اخر 

ب غیر از اخر همه جا میاد غیر از اخر....و ب ..اخر...فقط اخر می اید.بعد از روی کتاب بخوانیم می خوانیم 

بعد کلمات ...اب..و ...بابا .را بخش.می کنند . و صدا می کشیم..بهتر است اول بچه ها صداهایی که یاد گرفتن بنویسند .بعد تمرین کنند که ب.....با....ا....با.می شود .با را هم بنویسند بعد اب وبابا را با بخش کردن وصدا کشی بنویسند

البته این ترتیب برای اولیا است اگر در مدرسه باشد اول در پای تابلو بخش می کنیم صدا می کشیم برای بچه هامی نویسیم بعد بچه ها در دفتر می نویسند

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ آبان ۹۵ ، ۲۰:۱۵
صدیقه سامعی

ابتدا در باره تصویر وکارت ها بچه ها صحبت می کنند بعد خودمان گفته های ان ها را کامل می کنیم 

در مرحله دوم توضیح می دهیم که در زیر کارت ها که نام ان ها نوشته شده یکی از  صدا ها با قرمز نوشته شده که ما امروز می خواهیم این صدا را یاد بگیریم بعد صدا را معرفی می کنیم

آ.........اول....   ا ..    غیراول

آ اول همیشه در اول کلمه می ایداگر بچه ای سوال کرد در بعضی از کلمات من دیدم در وسط هم بوده مثل قرآن .باید توضیح دهیم که در بخش دوم باز هم صدای اول است.

وا غیراول   همه جا می اید غیر از اول

بعد از روی کتاب بخوانیم بچه ها می خوانند

بعد طرز نوشتن آ  اول و ا...غیر اول را با بچه ها در پای تا بلو و کتاب بنویسیم کار می کنیم بهتر است بچه ها در موقع نوشتن تکرار کنند و بنویسند که با نام این صدا اشنا شوند

در ضمن فیلم جمع در اپارت موجود است......یادداشت بالا اولین درس فارسی بود

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ آبان ۹۵ ، ۱۹:۵۳
صدیقه سامعی